☰ Oferta O nas/Kontakt ☰

 

strona główna>Akredytowane Centrum Edukacyjne CoachWise™>

 

Czym jest wzorzec myślowy?

 

To sposób naszego myślenia oparty o nieuświadomione przekonania i założenie. Jego zadaniem jest ocena i interpretacja docierających do nas informacji.

Wzorce i przekonania tworzą się i mnożą przez całe nasze życie, począwszy od okresu dorastania i uczenia się. Mamy ich całe zestawy, na każdy temat. Do czego nam służą?  Do racjonalizowania rzeczywistości, do nadania logiki otaczającym nas zjawiskom i mechanizmom -  do zapewnienia poczucia spokoju i bezpieczeństwa. Nasz mózg niechętnie je podważa, bo tym samym zaburzone zostają kolejne nasze struktury myślowe, nasz światopogląd.

Większość ludzi zaprzecza, jakoby posługiwali się wzorcami myślowymi. Najczęściej nie zdają sobie sprawy z ich istnienia. Nieświadome założenia znaczą dla nas tyle co fakty, a z faktami się nie dyskutuje…

Wzorzec myślowy to mechanizm upraszczający nam życie. Bywa jednak, że uproszczenie jest tak dalekie, że zaburza ogląd sytuacji. Warto zatem je identyfikować i weryfikować.

 

Czym są przekonania?

Przekonania stanowią rodzaj struktury intelektualnej, to nasze założenia, opinie, poglądy. Nie można ich zobaczyć ani dotknąć, ale są one wyraźnie odczuwalne, zwłaszcza, gdy „Ty masz rację”, a „Oni są w błędzie”. Przekonanie nie musi być prawdziwe lub fałszywe, warto jednak podzielić się z Klientem obserwacją jego istnienia i zbadać jego genezę.

Przekonania nie tylko włączają lub ograniczają nasze zasoby intelektualne, ale także mają duży wpływ na postrzeganie przez nas wszystkich typów informacji. Oto kilka przykładów przekonań, które będą miały duży wpływ na działanie klienta:

  • Nie radzę sobie dobrze z ludźmi. (Nie radzę sobie dobrze z samochodami. Nie radzę sobie dobrze z pieniędzmi. Nie radzę sobie dobrze z arkuszami kalkulacyjnymi.)

  • Aby dokonać postępu, muszę naprawdę ciężko pracować.

  • Jeżeli mi się nie uda, zostanę zwolniony/a (porzucony/a, poniżony/a).


Zazwyczaj sesji coachingu nie rozpoczyna się od aktywnego poszukiwania przekonań.
W początkowej swej fazie coaching skupia się na przyszłości - realizacji celów. Ważne jest również słuchanie, w jaki sposób przekonania wpływają na dostęp klienta do swoich zasobów (zdolności, kreatywności, mądrości) i zasobów w otoczeniu.

Jak wpływa na Ciebie to przekonanie? Jakie otwiera możliwości? Na jakie działania pozwala, a na jakie nie? Szukaj w swoich przekonaniach ich rzeczywistej wartości ...
i ich sedna.

Jak jest cena tego przekonania? Ile Cię ono kosztuje? Jakie wywołuje ograniczenia? Przed czym Cię powstrzymuje? Do czego ogranicza dostęp? Co staje się prawdopodobne?
A co nieprawdopodobne?

Praca Coacha z ograniczającymi przekonaniami Klienta

Kiedy się nauczysz, jak słuchać przekonań, i wspierać wzrost świadomość klienta w tym zakresie, możesz zacząć pracę nad przekonaniami w bardziej twórczy sposób. Są na to dwa sposoby i oba możesz wypróbować:

  • Zmiana przekonania.

  • Dostrzeżenie prawdziwej sytuacji bez „filtru” i wpływu przekonań.


Aby zmienić przekonanie, można zaproponować klientowi eksperyment – symulację przyjęcia innego przekonania. Jako coach możesz proponować przeciwne lub po prostu alternatywne przekonania. Możesz proponować też przekonania dziwne, niemądre i osobliwe. Chodzi nam o to, aby rozszerzyć dostępną paletę przekonań, a nie o to, aby przyjąć „właściwe” przekonanie – zwłaszcza jeśli „właściwe przekonanie” oznacza „przekonanie coacha”.

  • Jaki jest inny punkt widzenia?

  • Jak można inaczej spojrzeć na tę kwestię?

  • Co widzą inne osoby, kiedy patrzą na tę sytuację?

  • Jakie są przekonania innych osób na ten temat?

  • W jaki sposób widziałby/aby to <wymienić sławną postać>?

  • Co widzisz, kiedy patrzysz na to z dystansu?

  • Co zobaczyłby np. artysta?

  • Co widzi np. naukowiec?

  • Co zobaczyłby inżynier?

  • Co zobaczyłaby Twoja matka? Przełożony? Przyjaciel?

 

Kiedy już zbadasz różne perspektywy, kontynuuj coaching w kierunku:

  • Co teraz widzisz?

  • Co wybierasz?

  • Jakie są konsekwencje wyboru i związane z nimi działania?

 

Zapraszamy do udziału w naszych warsztatach tematycznych CoachWise™ Inspired - każde spotkanie to 3 godziny intensywnej pracy i inspiracji dla praktykujacych Coachów. Spotykamy się co dwa miesiące i paracujemy pod okiem Senior Coachów i Trenerów CoachWise™.

 

Do zobaczenia :)

Zespół CoachWise™


 

 

drukuj

ZAUFALI NAM:

fader

08.05.201014:37

Paweł

Slideshow

 

 

CMS, hosting - Maxus Net Communications 2007