W tej chwili obserwujemy profesjonalizację mentoringu na świecie. Zmienia się jego postrzeganie z nieformalnej relacji między mistrzem a uczniem do bardziej formalnej roli lub zawodu opisanych poprzez zasady i etykę.
Szczególnie mocno rozwija się w organizacjach, ponieważ umożliwia wzrost i rozwój pracowników poprzez zasoby i relacje wewnętrzne.
Podstawowe korzyści wynikające z mentoringu to:
Wsparcie zarządzania wiedzą i doświadczeniem w organizacji
Utrzymanie wartościowych pracowników (talentów, executive)
Wsparcie ścieżki rozwoju zawodowego siłami wewnętrznymi
Rozwój preferowanej kultury organizacyjnej
Wzmocnienie poczucia sensu, własnej wartości i docenienia w ramach organizacji
Rozwój kompetencji przywódczych, specjalistycznych i komunikacyjnych
Jest sporo organizacji zajmujących się wspieraniem Mentorów, wymieniamy niektóre z uwzględnieniem ich specjalizacji:
EMCC, European Mentoring & Coaching Council - akredytacja szkoleń i mentorów, oddział w Polsce
IMA, International Mentoring Association – wskazówki do akredytacji szkoleń i wdrożeń
ISMPE, Clutterbuck Associates – standardy programów i wdrożenia
ILM, Institute of Leadership & Management – akredytacja szkoleń dla mentorów w biznesie
Management Mentors – best practices, network mentoringowy
Wskazówki dotyczące procesu:
• Za kontakt z Mentorem odpowiada Mentee, który jest właścicielem swojego procesu mentoringowego.
• Nadrzędne cele, oczekiwania, korzyści i proces są ustalane ze wszystkimi interesariuszami programu i udokumentowane.
• Opisane są miary sukcesu (sposoby pomiaru), a ich realizacja jest monitorowana w ustalony sposób i w ustalonych odstępach czasowych.
• Transparentnie zdefiniowane zasady partnerstwa na początku procesu są weryfikowane w trakcie programu i redefiniowane, jeżeli potrzeba.
• Dla własnego rozwoju Mentor prowadzi swój Learning Log, w którym dokumentuje refleksje i wnioski z przeprowadzonych spotkań i programów mentoringowych.
Wskazówki dotyczące zachowań i postawy Mentora:
• Mentor cały czas oddaje poczucie sprawczości i odpowiedzialności Mentee, dostosowując swój styl dzielenia się zasobami do potrzeb, indywidualnego stylu uczenia się i dojrzałości Uczestnika.
• Mentor aktywnie i świadomie zarządza swoją wiedzą, doświadczeniem i wszelkimi innymi zasobami, które mogą przynieść wartość w programach mentoringowych.
• Mentor aktywnie zbiera informację zwrotną na temat wartości dodanej oraz stylu własnej pracy i swoich kompetencji jako Mentora.
• Mentor aktywnie poszukuje możliwości dokształcania, jeżeli to możliwe także poprzez Peer-Mentoring z innymi mentorami w organizacji. Siła mentoringu w organizacji jest pochodną współpracy i wzajemnego wsparcia grupy mentorów.
• Mentor regularnie podnosi własne kwalifikacje poprze sesje superwizyjne i/lub interwizyjne.